För ett år sedan var jag på min värsta semester. Jag har inte varit på någon annan dålig semester, så den här hamnar i en klass för sig.  Jag och Lollo åkte till Golden Sands i Bulgarien en vecka.

Vi landade i Varna och åkte buss till vårt ospecificerade hotell som visade sig heta Erma. Helt ok men stort, anonymt och småtrist. I vårt rum fanns en dubbelsäng, var sitt sängbord och en balkong. Det visade sig att vi skulle tillbringa väldigt mycket tid i sängen.

Hela veckan regnade det. Om inte hela dagen så i alla fall halva. Vi ringde hem. Klara och Sam badade i poolen och det var nära 30 grader varmt. Vi hade 17 grader som varmast.

Vi åkte på några utflykter med lokalbuss. Det var intressant. Bulgarien är ett fattigt land, det visste vi, men inte hur fattigt.

Jag badade en gång. Lollo två. Hotellet var svårt lyhört och varje natt vaknade vi av asberusade turister som kom hemramlande med jämna mellanrum hela natten. Klockan 9 på morgonen började poolbaren spela musik och den höll sedan på till klockan 3 på natten. Ingen var där eftersom det regnade så mycket.

Vart vi gick i Golden Sands blev vi attackerade av inkastarna. Ingenstans kunde man bara gå och titta i lugn och ro. Hela stan är inhägnad, hotellen är byggda i storskalig öststatsarkitektur och ingen lokalbefolkning bor här. Gick man ut sent (efter 10 på kvällen) såg man prostitutionen pågå helt öppet. Off-season stänger hela stan.

Vi hade inte med oss paraply och våtdräkt så vi var rätt mycket på hotellet; i sängen med en bra bok och godis. FotbollsVM pågick när vi var där så vi brukade bänka oss framför TV:n i lobbyn. Till och med jag tyckte det var kul avbrott att kolla på fotboll.

Vi var de lyckligaste människorna på jorden när vi landade på Arlanda och aldrig har jag uppskattat Sverige och att vara hemma så som då.

4 kommentarer

Anonym

29 May 2007 17:44

Vilken hemsk semester!

Lindha

29 May 2007 21:37

Usch vad hemskt det låter. Tur att jag hade det betydligt bättre när jag var där på min första utlandssemester någonsin. Då var allt bra, bra mat inte så många fulla turister, vi hade sol och jag såg inga prostituerade. Kanske berodde det på att jag var där för 17 år sedan och Bulgarien nyss blivit ett ställe att åka på semester till. :-)

annebelle

29 May 2007 22:52

Ja, det var nog annorlunda där för 17 år sedan. Kul att höra att ni hade det bra!

Nilla

30 May 2007 06:58

Ajj då, det där lät inte som någon kul resa.
Man åker ju ofta iväg utomlands för att vara lite mer säker på det fina vädret, men ni fick ju iallafall längta efter allt det fina här hemma.
Har hört både och om Bulgarien, mest åt det hållet som du beskriver.
Här i Uppsala öser regnet ner idag, jättetrist, men till helgen kommer visst solen och värmen tillbaks, jag lääängtar.
ha en bra dag.
Nilla

Kommentera

Publiceras ej