Min favorit bland ljusstakar.
Äntligen är det vardag! Jag har kommit på att jag gillar vardagen bäst. Men det är ju bara två, sedan är det nyårshelg.
I dag gjorde jag familjens (inklusive min) älsklingssoppa. Hittade receptet jag utgår från hos http://karljohansgarden.blogspot.com
och den är verkligen värd att testa.

Harissa-soppa
2 kycklingfileer skäres i småbitar
1 röd paprika grovhackad
1 gul lök hackad
2-3 vitlöksklyftor hackad
1,5 l vatten
2 msk tomatpure
3 kycklingbuljongtärningar
1 msk harissa (finns vid importvarorna på ICA i små tuber) obs stark!
2,5 dl risoni
2,5 dl grädde av något slag
0,5 pressad citron
Stek löksorterna i lite smör i en stor gryta. Häll på vatten, buljong, tomatpure och harissa. Koka upp och ha i risonin. Koka 5 minuter. Under tiden stek kycklingbitarna och paprikan lätt i en stekpanna. Häll i soppan och koka ytterligare 5 minuter. Pressa i citron och häll i grädde. Koka ihop allt. Salta och peppra.

Smakar extra utmärkt efter en långpromenad i frost och blek sol, som i dag. Foto: Klara

6 kommentarer

britten

29 Dec 2008 20:06

det lät riktigt gott..Soppa är en underskattad rätt tycker jag. Soppa och ett gott bröd smakar mums när det är kalla dagar,,,

Anna

29 Dec 2008 20:11

Du...om man är ledig är ju vardagen helt underbar..dessa dagar som jag njuter av dem...jag njuter av din ljusstake oxå..den är så stilren och fin...ja som du vet är vi lite halvtokiga i soppa här så det känns som det här inlägget passar mig kolossalt bra Bella..du Harissa smakade jag i Tunisien..galet het krydda..bland det hetaste jag smakat...kan tro att soppan är god och just farligt het..mmmm lite farlig är den det känner jag på mig..ska nog ta och prova den. Jag gillar farligt goda maträtter..mmmm så är det bara..(så säger den där Anna när hon menar något alldeles säkert) :D

Herta

29 Dec 2008 22:53

Oj då. Tänk jag har en i samma serie fast med fyra ljus. Ja visst är det skönt med vardagar fast kanske mest om man är ledig. Har travat runt i bygden idag på väg till Amsterdam.

Joakim Lloyd Raboff

30 Dec 2008 17:23

Mmm. Ser och läses som en god soppa. Åt en god pumpasoppa häromkvällen i L.A. Soppa är underskattad mat. Både för fest och vardag.

anne

30 Dec 2008 23:20

Hoppas du får en härlig nyårsafton! Soppan ska definitivt testas! :)

Bor ni fortsatt i tält?

Margaretha

31 Dec 2008 13:15

Mmmm soppa är såååå härligt...särskilt nu när det är vinter...

Ljusstaken är min favvo oxå....jag har den mindre varianten, den med fyra ljus... Den står tänd varje kväll... (många resor till IKEA blir det... )

Kram

Margaretha

Kommentera

Publiceras ej