Så, nu är första veckan avklarad. Bara tre till kvar. Nej, det handlar om en mer långvarig förändring än så.
Första veckan har inte varit svår. Inga större svårigheter att avstå. Men ibland kommer impulsen att köpa...då är det bra att påminnas om köpstoppet och att alltid tänka efter först: behöver jag/vi verkligen det här? Oftast är ju svaret nej.
Egentligen har jag inget emot shopping. Tvärtom är det kul. Ibland. Inte när det blir rutin och tidsfördriv. Jag vill kliva av, ta en paus från konsumtionskarusellen. Egentligen handlar det om en förändring i livsstil.
Det gick ju bra att göra semlor själva igår istället för att köpa färdiga. De blev jättegoda och vi sparade en peng. Istället för chips med dip, som barnen alltid vill ha på helgen, hade vi skurna grönsaker i alla möjliga färger med dipp till. Absolut inte billigare, men godare och mycket nyttigare. Istället för att gå på stan åker vi till badhuset där vi vuxna har träningskort. Vi måste börja planera måltider så att vi har grejer hemma och inte behöver åka och handla. Framför allt behöver vi äta upp det som finns. I dag åt vi potatisgratäng med biff. Köttet låg i frysen i källaren och var från förra gången vi köpte ekologiskt närproduverat kött av en bekant. Köttet smakade utmärkt fast det inte kom i frysen 2008 eller 2007. Storhandla då? Nej, det är inte vår grej. Jag vill ha så färsk mat som möjligt - det frusna köttet undantaget då.. Jag har aldrig fattat hur man kan köpa mat för en familj var 14:e dag eller ens en gång i veckan. Jag önskar att det fanns en affärskedja som Whole foods i Sverige. Ekologisk, närproducerad mat utan tillsatser och konstigheter. Jag betalar gärna lite mer om jag vet att maten är så bra den kan vara ur närings- och miljösynpunkt. Jag vill inte betala för bananer som arbetare i andra länder blir sjuka eller dör av att hantera för att de besprutas så hårt. Jag vill inte ha kött från djur som är behandlat med hormoner och antibiotika. Inte heller mat som har transporterats kors och tvärs över landet, helt i onödan. Jag vill känna igen maten jag äter, att den inte är så behandlad och preparerad så att den liknar något helt annat än vad det egentligen är. Jag vill äta glass som består av grädde, ägg och socker inte en massa tillsatser som får en kemist att gnugga händerna. Puuuhhhh....nu måste jag sluta predika och lägga barnen! :-)

10 kommentarer

Sus i dus en desperat lyxhustru!

20 Jan 2008 21:03

Ja köpstopp är ju bra! =) Mkt handlas i onödan!

Ja prommisen var jätte skön! Känner mig piggare efter den!
/Sus

Borthy

21 Jan 2008 10:52

Mycket bra inlägg som fick mig att tänka till ordentligt. Jag är kanske inte ifas att just idag slänga allt bakom mig och köra igång men du har verkligen sått ett frö hos mig. Jag vill följa hur du fortsätter och jag ska tänka till själv hur jag kan göra en förändring möjlig framöver. Mycket bra! Tack!

britten

21 Jan 2008 16:04

så jättebra du skriver här idag.

Det är inte gjort i en handvändning att förändra sina beteenden, men så mycket klokt som jag tar med mig av det du skriver i dag , jag vill också hoppa av en del karuseller.
Men storhandla..nä det går inte så bra för oss men vi är ju oftast bara två här hemma och jag har den erfarenheten att när man åker och ska storhandla så blir det en hel del fel köp...för oss i alla fall.

kram / ha en bra dag

Anna

21 Jan 2008 16:44

Ja ibland måste man få ur sig allt man går och funderar på. Bloggen är ju utmärkt till det. Många vettiga tankar du har här. Kan bara instämma. Kul att vara lite kreativ och hitta på annat än bara det gamla vanliga.

Nilla

21 Jan 2008 18:42

Vad duktiga ni är, tänk om jag kunde vara lika bra på att inte shoppa allt som kommer i min väg.
Nu vill jag gärna spara varenda liten krona, så vi kan åka tillbaks till thailand så fort som bara är möjligt.
Men det är lättare sagt än gjort det :)
hejja på nu!!!

Hanneles paradis

21 Jan 2008 19:51

Äta upp det som finns har vi varit duktiga på, familjen har blivit mindre också, en omställning, som är lite svår..

Cissi

21 Jan 2008 21:40

Ja det är lätt att bara gå på i gamla vanor. Men om man tänker sig för lite går det ju faktiskt att ändra på en del.

Camilla

21 Jan 2008 21:46

Mycket bra skrivet! Jag håller verkligen med! Ibland känns det som om man är en ensam "hälsotänkare" med allt vad det innebär. Många bryr sig inte alls vad de handlar, eller hur det påverkar...Försöker själv handla så ren mat som möjligt och ekologigst osv...inte alltid lätt men man gör sitt bästa. Ha en bra kväll!

Joakim Lloyd Raboff

21 Jan 2008 21:57

Ingen kan predika som du! Tack för ett inspirerande inlägg ? vi är helt inne på samma bana. Något helt annat. En rätt rolig reklamkampanj:
http://www.campaignhost.se/avanza/getridofthetax/

Camilla

21 Jan 2008 22:10

Smyger in här på kvällen och säger bara TAAACK för dina härliga ord om Gotland på min blogg. Man riktigt kände hur solstrålarna värmde och anade nästan den varma sanden mellan tårna. ♥
Angående köpstopp säger jag bara - duktigt! Fascinerande! Jag vill också prova, men vete sjutton om jag skulle klara en hel månad. Däremot har jag ju gått från slöfock till hurtbulle på ett år - så ingenting är väl omöjligt?
Nu ska jag krypa ner och börja läsa nyaste Marie Jungstedt (som f ö börjar med ett mord på Fårö...) och njuta av tanken på sovmorgon i morgon.
Ha det så bra!
Kram!

Kommentera

Publiceras ej