"Livet förändras snabbt. Livet förändras på ett ögonblick.
Man sätter sig ner för att äta middag och livet som man känner det tar slut."

image958

Det är kvällen före nyårsafton 2003 och Joan Didion och hennes make sedan 40 år, John Gregory Dunne, har just kommit tillbaka från sjukhuset där deras enda dotter, Quintana, ligger i koma, svävande mellan liv och död.
En vanlig influensa har utvecklats till lunginflammation och svår blodförgiftning.
De har tagit en drink och satt sig för att äta middag när John plötsligt drabbas av en massiv hjärtinfarkt och dör på vardagsrumsgolvet i deras lägenhet i New York.
Boken är Joan Didions försök att förstå den tid som följde: "Veckor och sedan månader, som vände upp och ner på alla de föreställningar jag någonsin haft om döden, om sorg, om hur människor handskas eller inte handskas med det faktum att livet tar slut".

Det här är en bok som sorg. Om hur saknaden efter en enda människa gör att världen är tom och livet förlorar sin mening. Jag tycker att det här är en underbar bok. Det är en stor, liten bok. Didion skriver så exakt. Det känns som om vart ord är noga utvalt för att precis beskriva en händelse, en tanke, en konversation, ett minne. Därmed känns det som om jag som läsare är inbjuden till hennes innersta rum i själen. Det är omtumlande och märkvärdigt.

Det här är en bok jag inte vill vara utan och som jag är glad att jag läst. Jag tror till och med att jag kommer att lyssna på den igen..(Jag lyssnade på Agneta Ekmanners uppläsning).

image959
Joan Didion tillsammans med maken John Gregory Dunne (också författare) och dottern Quintana Roo i Malibu 1976. När Didion skrev Ett år av magiskt tänkande  låg dottern svårt sjuk, hon dog när boken var färdigskriven vid 39 års ålder.

9 kommentarer

Hanneles paradis

29 Jan 2008 20:22

jag har ju bara läst om hennes bok

Anonym

29 Jan 2008 21:20

bra boktips den ska jag läsa!!

Helena

29 Jan 2008 22:05

Jag vet inte om jag orkar läsa en sådan bok. Jag bär med mig det så länge och mår dåligt av det.
Ha det gott.

Inger

29 Jan 2008 22:11

Tack för tipset.
Härligt när en bok är så bra, så man vill läsa den en gång till..
Ha det bra!
Kram

Borthy

30 Jan 2008 04:03

En sådan bok är kanske just precis vad jag behöver läsa nu, kan tänka att man nog får lite perspektiv på sitt eget....
Som sagt, det blev en liten bloggpaus för mig. Skall vid tillfälle senare förklara (men det blir i så fall nog per mail) men nu är jag tillbaka! Kram

Borthy

30 Jan 2008 04:10

Ps. jag vill gärna hjälpa dig att göra en egen header till din blogg! Får jag återkomma i ärendet inom kort! (Just nu är kl 04.10 på natten och jag sitter på jobbet, är för slut i huvudet för att kunna förklara nu. Jag har tidigare skrivit ihop lite instruktioner om hur man kan fixa sin blogg, jag ska se om jag kan skicka över!)
Du kan börja med och se om du kan göra ett avlångt fotocollage utanför din blogg. kan du? Sedan laddar du upp den på bredden 900 px i din blogg. Sen skall jag hjälpa dig vidare därifrån, hur man får in den i stilmallen. Annars hjälper jag dig göra ett collage!

Nilla

30 Jan 2008 06:47

Vad kul att ni ska till Uppsala i helgen :)
Stället jag skrev om, är egentligen inte nytt, utan var det för mig. Många pratar om det, och jag var tvungen att prova. Det ligger på Norbyvägen i eriksberg. Annars har Ayakos i fålhagen supergod sushi :) så jag tycker nog det var lättare att ta sig till Ayakos, om man inte är i eriksbergskrokarna då :)
Ha en skön onsdag.

Dubbelörnen

30 Jan 2008 14:29

Som en tanke så kommer du med detta boktips... Ska genast införskaffa denna o ge den till min väninna...

Varma kramar

britten

30 Jan 2008 14:41

jag stod och höll i den boken i julas men det blev inte mera men nu fick jag inspiration...Tack för det !

Kommentera

Publiceras ej