I dag är det varmt. Inte småvarmt utan jättevarmt. Sådan här dagar ska man vara i, på eller vid sjön. Det är inte jag. Jag jobbar och har dragit in luftkonditioneringen och stängt dörren till mitt arbetsrum.
I dag har jag ätit lunch på Öster-Malma med några arbetskamrater. Deras fisksoppa med aioli gör en lycklig i flera dagar. Sedan hade jag och kantorn andakt på äldreboendet. Vi sjöng önskepsalmer och bland annat kom nr 11 upp. Konstigt vore det annars.
O Store Gud, skriven av en ung pastor i Mönsterås en sommardag 1885. Pastorn hette Carl Boberg och han var på hemväg från ett symöte i trakten. Sommaren stod i sin rikaste fägring men plötsligt steg ett svart åskmoln upp på himlen. Skarpa blixtar ven genom luften, stormbyarna kastade sig över ängar och sädesfält. Regnet föll i piskande skurar. Men plötsligt stillande alltsammans. Vatten droppade från träden, solen bröt igenom molnen, värmen smög sig tillbaka. Och regnbågen ramade in landskapet. När Boberg kom hem öppnade han fönstret mot viken, svart och blank under regbågens valv. Koltrasten sjöng och inom kort hördes kyrkklockorna ringa.
Den upplevelsen blev till världens mest kända (enligt en amerikansk dokumentär om psalmen) psalm; O Store Gud. På tyska från 1907 som Wie gross bist Du och på engelska How great Thou art. Den är mycket sjungen i både nord- och sydamerika och ibland sägs det att låten är amerikansk. Det är den alltså inte utan kommer från Mönsterås invid Kalmarsund.
Boberg fick inte uppleva vilken dunderhit han skrivit. Men jag tror att han ändå vet... Vet att t ex Elvis ofta framförde den:
The king sjunger Boberg
Och att man fortfarande sjunger den hemmavid:
Arthur Eriksson sjunger Boberg
Nu är det förberedelser för begravning och predikoskrivande fram till i kväll då jag ska gå in i den svala kyrkan och lyssna på orgelkonsert. Vi ska sjunga en psalm då också. Men då blir det en annan; En vänlig grönskas rika dräkt, skriven av den dåvarande ständige sekreteraren i Svenska akademien C.D. af Wirsén 1889.
Så kan en prästs vardag på landet se ut i Sverige 2008. Inte så dumt, eller hur?

 

9 kommentarer

Anna

24 Jul 2008 17:31

Oj vad du hinner med mycket... m mmm kan tro att det känns svalt i kyrkan nu när värmen är påslagen...Kram på dig från mig i hängmattan.. :)

Dubbelörnen

24 Jul 2008 18:12

En vänlig grönskas rika dräkt... var min mors favoritsommarpsalm. Jag älskar den också o via bloggen så har jag kommit i kontakt med barnbarnet till tonsättaren av denna psalm... Åhlen ;)



Kramar

Helena

24 Jul 2008 19:32

Jobbar du som präst eller?

Låter spännade i så fall.

Anna

24 Jul 2008 20:53

Vet du vad...min dotter hon ska vara tärna snart på bröllop.... nyss kom hon hem o berättade att just How great Thou art.. ska hon lära sig utantill för den ska sjungas vid vigseln..

Anna

24 Jul 2008 21:28

Nu väntar jag på nya husets specialreportage.. :)

soffie

24 Jul 2008 23:47

Hoppas du har det bra i värmen och kan njuta trots att du jobbar,snart är det helg iallafall.

Må gott

Camilla

25 Jul 2008 09:41

Usch vad jobbigt att behöva sitta på ett kokhett kontor i den här värmen. I kyrkan är det väl svalare? Vi hade tänkt gå in i Upsala Domkyrka i går då vi var i Uppsala, Louise hade varit där en gång och tyckte det var så fint - så t o m Felix blev nyfiken. Däremot orkade vi inte gå ända från andra delen av stan, över ån och till kyrkan i 30 gradiga värmen som var i går... det får bli en annan gång.

Själv hade jag avslutning på min utbildning just i Domkyrkan i Uppsala och det var väldigt mäktigt!

"En ljuvlig grönska" är en av mina favoritpsalmer också... och en gotländsk som jag inte kommer på namnet på just nu.

Svammel, svammel från mig i värmen. Hoppas du får en fin dag i dag och att du får vara ledig i helgen och njuta hemma av solen. Kan ni bada i närheten av där ni bor nu?

Sista helgen för mig nu av min semester, sedan börjar allvaret på måndag. Längtar inte... :(

Vill tillbaka till Fårö... suck!

Camilla

25 Jul 2008 09:42

"Uti vår hage" var det jag menade, tror att den är gotländsk om jag inte minns fel.

Herta

03 Aug 2008 22:41

Hej1

Surfade runt och hittade denna blogg.Såg att Du hade Carl Bobergs gamla psalm i Artur Erikssons regi bla på sidan. Mamma tyckte så mycket om den sången och morfar också. Artur Eriksson har vi lyssnat på många gånger kanske främst på 70-talet då han åkte mycket land och rike runt och delade med sig av sin sång. `Vilken otrolig text egentligen.



En vänlig grönskas rika dräkt är nog för min del den vackraste sommarpsalmen...

Kommentera

Publiceras ej