Den börjar verkligen kännas så, vår trädgård. När vi flyttade hit för 8 år sedan var det gunnebostängsel ut mot gatan och full insyn över tomten. Nu är det staket, buskar och träd som gör att man som mest anar vad som finns där inne.

Gloire de dijon och Emilia Plater, två pastelliga damer

Det här gamla ihåliga äppelträdet blommar alltid vackert och ger massor med frukt

Första rosen vi köpte till den här trädgården, en barrotad Mme Plantier, som trivs utmärkt i halvskuggan under ett lutande äppelträd precis vid vår uteplats

Även om inte New Dawn gör sig jättebra mot gult kan jag inte tänka mig att vara utan den här klätterrosen. Den är bara underbar. Här blommar den med Sommervind runt fötterna och lavendel som kantväxt

Barnen hade loppis i dag. Viss framgång hade de och konstigt vore det annars för vi sålde verkligen billigt

Maidens blush är en annan favorit. Har växt sig stor som ett litet hus

Även de två perennrabatterna vi anlade för några år sedan börjar ta sig ordentligt. Det är inte optimala förhållanden med lera och massor av gamla trädrötter, men det går till slut

Daggkåpan är en favorit som är desto mer lättodlad

Lykkefund svingar sig äntligen upp i äppelrädet, precis som det är tänkt. Växter beter sig inte alltid som man vill att de ska göra, men den här tog bara några år på sig..
Jag har börjat fundera på vilka rosor man kan ha och mista, här kommer en plus och minuslista på de jag har nu.
Frülingsduft ++
Vingros +
Aimable Amie ++
Charles de Milles ++
Mme Hardy +++
Mme Boll ++
Belle Amour ++
Celestial ++
Königen von Dänemark ++
Mme Plantier +++
Maidens Blush +++
Ritausma +
Lykkefund ++
Ghislaine de Felingonde ++
Alchemyst ++
Schneewaltzer +
Scharlachglut +++
Sommerwind ++
Heritage ++
Astrid Lindgren +
Friesia ++
Iceberg +++
Nina Weibull -
New Dawn +++
Flammentanz ++
Peace ++
Gloire de Dijon +++
Souvenir de la Malmasion +++
William Lobb ++

Ja, det blir inte så många man kan vara utan alltså!!

6 kommentarer

Camilla

29 Jun 2008 18:08

Oj, vilken lista! Finns det så himla mycket olika sorters rosor... jag har verkligen mycket att lära angående växter.

Vad gulligt med hus-loppisen! Och praktiskt!

Ingrid E

30 Jun 2008 15:36

Ljuvliga blombilder!

Det glädjer mig att min favorit Peacerosen fick två +. Jag rekommenderar den varmt för den blommar hela sommaren och fram till frosten.

susanne larsson

30 Jun 2008 19:12

Hej på dej. Vilka underbara bilder, man känner sommaren. Har du tagit bort ditt lösenord? Jag kommer direkt in på bloggen utan lösen, tänkte bara att du skulle veta.

Hälsningar Susanne i Skellefteå

Inger

03 Jul 2008 10:20

Vilken underbart prunkande trädgård du har, Den blir svår att lämna kan jag tro.. underbart fint.-



Ha en jättefin sommarsemester nu på ditt härliga Gotland..för att hämta kraft innan flytten..

Kan förstå om ditt huvud är fullt av "tänk" inför hösten..kul.. och jobbigt på en gång..

Anna

04 Jul 2008 22:22

Men du... klokt beslut... alla måste ju få ta del av dina härliga inlägg. Ahhhh ..åhhh så underbart. Hur många lass ska du köra till nya trädgården?

Anki

05 Jul 2008 11:06

Oj, imponerande roslista. Jag har inte så många, mest gammaldags, som doftar ljuvligt. Jag har också en New Dawn.

Kommentera

Publiceras ej