eller Halloween, kanske? Själv firar jag Allhelgonahelg, svensk som jag är, men med lite inslag av Halloween (USA-imperialiserad som jag också är) som en och annan pumpa. Allhelgona passar en lätt vemodig själ och jag tycker minnesgudstjänsterna vi håller i våra kyrkor hör till det viktigaste och bästa vi gör.
Själv är jag ledig och ser fram emot en stillsam helg med middagar och kanske en tur till kyrkogården för att tända ett ljus. Det är så långt bort bara...
I natt har stormen tjutit runt knutarna, vindarna får bra fart härute på Gobi. Lite extra rått blir det också eftersom havet ligger så nära. Nu ska vi bo med ställning runt huset igen för nästa vecka ska det börja putsas! Yes!!! Vårt hus kommer inte längre att vara Det stora grå. Det kommer att bli vitt. :)
En dikt av Nils Bolander känner jag för i denna gråa tid.

"Fackelmänniskor
Facklor skulle vi vara, tända av Herrens hand,
facklor i fest och vardag.

Facklor flammar högt, lyser hett,
brinner snabbt, ropar långt:

Klar eld är livet, bländande gnistor,
som dör när de födas, obändiga lågor,
som aldrig låter sig stängas inne.

Facklor skulle vi vara, vägvisare i stormen.

Nordan söker blåsa ut, men kan inte.
Höstregnet försöker släcka, men orkar inte.
Grenljuset prålar i tunga kandelabrar.
Fyrverkeriet speglar kokett
sin gnistprakt i mörka vatten.

Facklan glömmer sig själv för budskapet.

Gud behöver en vintergata
av fackelmänniskor
i de slocknande eldarnas natt."

Han sa mycket bra, han. Bland annat den här onelinern som är lika akutell i dag...


"Kristendomen är ett örnevangelium som tyvärr har omformats till en en tam och pratsam korp..."

foto: Börje Kollmats

Det händer att jag ser en havsörn här ute på näset...Vilken lycka det är! 
 

8 kommentarer

Dubbelörnen

31 Oct 2008 11:48

Tillhör ju också dem som vill ha min allhelgona lugn o trivsam. Besök hos änglabarnet o sedan middag hos vännerna i stan...



Kramar

britten

31 Oct 2008 16:12

mmmm så mycket bra han sa...kram

Herta

31 Oct 2008 22:26

Tog med kransen hem från Hötorget och sen fanns den snyggaste på Humlans livs hemmavid. Hoppas Ni får en fin helg!

Anna

31 Oct 2008 22:37

M mmm det är fina ord..det är fint på kyrkogårdarna..gick nyss förbi Örgryte gamla kyrkogård här...där var ljusen redan tända...lyste så vackert...m mmm kan tro att den där fågeln skänker lycka...så gott att du är ledig.. och du jag har just läst Marthas Living Thanksgiving .nummer...mycket Pumpking i den du...glada hälsn. från Anna i Göteborg

Inger

31 Oct 2008 23:06

Det var en fin havsörn..Återigen en fin dikt av Bolander..

Tillönskar dig en lugn och fin Allhelgonahelg...

anne

01 Nov 2008 08:21

Den där onelinern var bra, mycket bra. Jag vet inte hur jag kategoriserar mig själv ur troendeperspektiv, men kristendomen har en fantastisk...filosofi, som borde tas till vara mer, när människor söker självkänsla, och djup och mening. Kanske skulle fler finna de de sökte i just vår religion? Eller man skulle inse att man kan finna det man söker där? Jag vet inte, men jag funderar på det.

Fia

01 Nov 2008 17:37

Jag är nog mer benägen att varva ner och fira Allhelgonadagen med tända ljus och mysig stämning där man får sända en varm tanke till anhöriga som inte finns kvar hos oss längre.

Halloween är självklart ett kul avbrott när hösten är mörk och kall, men det känns mer som jippo än som en högtid. Önskar dig en trevlig helg!

Tänd ett ljus

04 Nov 2011 13:19

Tack för fina bilder och texter...

Kommentera

Publiceras ej