Jag tror på tvivlet.
Tvivlet är all kunskaps grund
och all förändrings motor.
tvivlet är till yttermera visso trons förutsättning.

Den som tror utan att först tvivla
är en jublande dumskalle och en klingande cymbal.
Och den som tror utan att samtidigt tvivla
är en föga mindre jublande dumskalle
och en föga svagare klingande cymbal.
Tron kan försätta berg
men tvivlet kan sätta tillbaks dem igen.


Jag tror även på tvivlet efter detta,
tvivlet som ständigt rättar till
ständigt ställer frågor
och skaffar svar på frågorna
i evigheters evighet.
Tvivlet förgår aldrig.

Men profetians gåva, den skall försvinna,
och tungomålstalandet, det skall taga slut,
och kunskapen, den skall försvinna.
Ty vår kunskap är ett styckverk.
Om jag talade både människors och änglars tungomål
men icke hyste tvivel,
så vore jag allenast en ljudande malm
och en klingande cymbal.


Tvivlet är tåligt och milt.
Tvivlet avundas icke, tvivlet förhäver sig icke,
det uppblåses icke.

Det skickar sig icke ohöviskt,
det söker icke sitt, det förtärnas icke,
det hyser icke agg för en oförrätts skull.
det gläder sig icke över orättfärdigheten,
men har en glädje i sanningen.
Det fördrager allting, det tror allting,
det hoppas allting, det uthärdar allting.


Så bliva de då beståndande,
tron hoppet, tvivlet, dessa tre;
men störst bland dem är tvivlet.

Eller om det var kärleken.

Nu blev jag osäker igen. Tusan järnvägar också.
Sannerligen säger jag eder?
(Tage Danielsson 1974)

Den tvivlande Tomas av Caravaggio (1602)


7 kommentarer

C a m i l l a

26 Feb 2009 09:44

Tack för dina doser av kristendom och tänkvärda ord, bland alla shopping- och inredningsbloggar. Jag tror och hoppas att störst av allt är kärleken! ♥

Ha en fin torsdag!

britten

26 Feb 2009 15:33

ja jag säger att vi behöver tvivlet också...

Joakim Lloyd Raboff

27 Feb 2009 09:33

I ordet "tro" finns redan "tvivel", tycker jag. För när man tror, vet man inte säkert. Annars säger man väl, "jag vet". Själv tror jag också på ett liv före döden.



annebelle

27 Feb 2009 15:45

I fråga om liv före döden kan man nog med rätt stor sannolikhet påstå sig veta. :)

Anna

27 Feb 2009 16:59

Alltså Bella..det är något visst med dig..det är helt klart..jag blir alltid så.. vad ska jag säga..varm av dig..du får mig att tänka..du får mig att tycka om dig..Tage..han var en man som man bara kan tycka om oxå..så mycket han gjorde..så mycket otroligt bra..

Inger

27 Feb 2009 22:18

Tro hopp och tvivel, ja men störst är kärleken..

Ja visst tvivlar man ibland, men nog försöker jag hitta rätt till sist..

En saknad person, Tage Danielsson som står staty i min barndomsstad Linköping..

ha en fin helg...

Joakim Lloyd Raboff

27 Feb 2009 22:32

Finns många som tror så starkt att livet efter denna kommer att bli så mycket bättre, att de helt enkelt försummar/negligerar att leva här och nu. Tro eller tvivel:



http://www.youtube.com/watch?v=-Gxc0XEoQpQ

Kommentera

Publiceras ej