I dag blev verandan klar! I hörnen ska det planteras, tanken är att växter ska omgärda verandan så att den flyter ihop med trädgården.

Så nu har vi en uteplats att sitta på, perfekt så här mitt i värmeböljan.
Nu bestämde vi oss för att ta en paus i fixartagen och åka på en lite längre utflykt.

Vi åkte söderut, förbi Linköping och Motala, till Övralid vid Vätterns strand. Detta var Verner von Heidenstams sista hem, som han lät bygga efter egna ritningar. Här inredde han gästrum speciellt för sina bästisar Carl Milles, Sven Hedin och prins Eugen. Här levde han de sista 15 åren av sitt liv och huset står kvar som det gjorde när han dog 1940.

En vidunderligt vacker utsikt över Vättern.

Inte visste jag att Nobelpriset var så här snyggt!

von Heidenstams gravvård finns på Övralid. Inskriptionen är vacker, tycker jag, och uttrycker sådan tacksamhet över livet:


Splitternytt och modernt kylskåp från Electrolux, på Övralid fanns el och kylskåp och rinnande vatten från början. Himla snyggt kylskåp, modell 30-tal.

Ytterkläderna hänger kvar.


Vid Farfarsstugan finns ett fik inrymt, underbart gott och så vackert!


På vägen hem stannade vi vid Varamobaden i Motala, nordens största insjöbad. Det var riktigt varmt i vattnet.
Övralid var precis så häftigt, vackert och liksom magiskt som jag tänkt mig. Att guidningen var kanonbra och att sommaren bjöd på en av sina finaste dagar gjorde det hela ännu bättre.
I år får förresten Kristina Lugn Övralidspriset.

8 kommentarer

C a m i l l a

25 Jun 2009 07:33

Nä, ännu en mysig tripp ju! :) Och supermysiga små caféer lyckas ni hitta hela tiden också. I helgen blir det nog packning av bilen och en utflykt för oss också, om det inte blir +25° som de lovat, då blir det nog stranden i stället.

Trevligt att se Annebelle på bloggen också, det var länge sedan. Gillar din väska!

Hanneles modeparadis på Hisingen

25 Jun 2009 13:54

Fint kylskåp, min mor hade inget kylskåp, när jag var baby, så jag fick ingen mat på söndagarna... när affären stängd. (Kolla länken i min blogg, om Gröna Gårdar säljer nära dej, eller googla)

your daughter

25 Jun 2009 17:01

åh vilken mysig strand! Det är galet mysigt att sitta på uteplatsen :D

Joakim Lloyd Raboff

25 Jun 2009 17:47

Fina sommarbilder på Sverige när det är som bäst. När/vart åker ni till Thailand? Har förresten precis gått en sushikurs hos vår lokala sushikrögare. Bäst av allt är att vi får äta upp min övningsrullar/nigiris!

Jen

25 Jun 2009 21:08

Härligt utflykt och fina bilder. Kram kram

britten...

25 Jun 2009 22:24

å så trevligt ..tack för den uflykten, lärde mig mycket på den, och du vilket kylskåp !..det hade jag gärna tagit hand om...så skönt´att verandan är klar nu ...det blir väldigt fint ...med lärkträ och allt.....ännu en underbar dag går mot sitt slut, och man kan bara tacka och ta emot...krma

Anna susar in

26 Jun 2009 22:12

Men så fint..du jag gillar reportage..som det här..jag gillar att se dig med :) mmmm det vet du..jag gillar din altan..din veranda så fint det blir..Bella jag har varit på Classicum idag i Skåne...det hade du gillat....mycket gilla blev det..kram på dig från Anna

Kraka

29 Jun 2009 15:05

Måste komma ihåg att besöka Övralid snart. Har nog bara åkt förbi där som hastigast. Det ger verkligen ett mervärde att få professionell guidning.

Ha en fortsatt bra sommar!

Kommentera

Publiceras ej