I helgen är det nyårsfirande igen. De duggar ju tätt nu, nyåren. Först nytt kyrkoår på söndag och sedan står det inte på förrän vi får skriva 2010.
På söndag firar vi 1:a advent i två av våra kyrkor, med Hosianna, Bereden väg för Herran och kören ska sjunga Otto Olssons Advent. Då ryser jag, och många med mig, ett välbehagsrys.
Dop ska det också bli. Jag tycker om att läsa dikter i samband med både vigslar, begravningar och dop. Det här är en av mina absoluta favoritdikter vid dop:

Jag är fin
för du har skapat mig.
Jag är dyrbar
för du älskar mig.
Skön är jag
i dina ögon
en ädelsten
i din hand.

Därför kan det kvitta
om någon säger
att jag är värdelös
och dum.
In i mitt hjärta
viskar du sanningen:
att jag är värd
mer än guld.

Jag är din ögonsten
din hemliga skatt.
Du är glad
att jag finns till.
Jag vill tacka dig
så länge jag lever
och aldrig glömma
vem jag är.

(Margareta Melin)

(bild från www.svenskakyrkan.se)

5 kommentarer

Dubbelörnen

25 Nov 2009 15:08

Vilken underbart vacker dikt :).



Advent är något alldeles extra ;)

Eva

25 Nov 2009 15:37

Det ger rysningar att få vara med i en kör och sjunga Otto Olssons advent också!

Anna tassar in

25 Nov 2009 16:44

Mmmmmm så vackert du skriver..jag smälter..jag ler jag känner med dig..



Bella jag har idag hämtat biljetter till kyrkan här..varje år håller min läkare julkonsert här du kanske har hört talas om Mörlid/Sandwall?..Nå i alla fall då får jag sjunga med i dessa sånger som du beskriver..då får jag lyssna till sååå mycket goda ord så mycket fina sånger..det är årets höjdpunkt..16 dec..mmm då du..då sjunger jag för full hals..man blir lycklig av att sjunga..tycker du det med?



Jobbar du i jul? Eller får du ledigt kanske..



jag har börjat lyssna på julmusik på Spoti nu...just nu Go tell it on..härligt du..man städar bra till den..



Nu ska jag sluta för nu orkar du inte med mig längre eller hur..men du vet jag har så mycket att säga jämt..suck ..ja så är det..men jag menar väl..



kram kram från Anna Filipendula Rudbeckia

britten

25 Nov 2009 17:25

Adventskonserten är för mig helig och något jag INTE kan vara utan...utan den ingen advent..brukar hinna med ett par stycken...synd bara att det inte blir någon Messias i år bara...men det finns ju en uppsjö att ösa ur.Hosianna och Advent det ger mig rysningar också...underbar dikt....

Inger

27 Nov 2009 19:00

Underbart fin dikt..

och vilket sött litet barn..Ja det är mycket fint i kyrkorna nu inför advent och julen..

Advent är årets höjdpunkt...Ha en fin 1:a Advent..

Kommentera

Publiceras ej