”Det goda som jag vill, det gör jag inte
och det onda som jag inte vill, det gör jag.”

Så står det i Romarbrevet och jag undrar över detta mänskliga faktum just för min egen del extra mycket i dessa dagar då jag fortfarande är förkyld och tycker lite synd om mig själv. Ja, varför?
Varför läser jag dåliga, självgoda bloggare från Småland som tycker det är jättekul att chocka sina medmänniskor på kyrkomötet? Varför plågar jag mig själv med det? Det är som att ta bort virusskydden på datorn och låta virus och trojaner fritt löpa in och smitta hårddisken, så varför? När jag läst vad han skrivit önskar jag att det kom upp en fråga; vill du slänga detta objekt i papperskorgen? Och jag kan då utan tvekan svara Ja. Bort med det!
Det spelar ingen roll vad man tycker i frågan om kyrkomötets beslut, jag vill inte läsa denna uppblåsta, självgoda människas sladder - och ändå gör jag det.
Jag lovar nu mig själv att inte läsa mer. Även om det finns en lockelse och tillfredsställelse i att bli upprörd och förbannad stjäl det energi från områden där energin behövs.
So, no more!

8 kommentarer

Dubbelörnen

29 Oct 2009 12:40

Hoppas du tillfrisknar snabbt så du riktar energin åt rätt håll ;). Känns som du fått för mycket tid vid datorn o fastnat på fel sidor.



Finns det inte något som heter föräldrakontroll, där man blockerar vissa sajter ;). Föräldrakontroll måste väl betyda just det här, blockera föräldrar fr att gå in på s k energityvarsidor asg.



Varmaste kryapådig kramen

britten sa....

29 Oct 2009 16:32

Ja kära du ! det kan man undra över ibland...jag förstår precis vad du menar.



Vet du en gång i min gröna ungdom när jag fortfarande var med i frikyrkan så talade jag över denna text en gång...kan nästan inte fatta att det är sant när jag ser det i tryck...



Nä bort det alla energitjuvar....



Kram

Anna ..tassar in

29 Oct 2009 18:20

Bella nu jag blev helt kall..när jag läste..."självgoda bloggare från Småland"..jag är från Småland..men om jag är självgod..då går jag sönder..då vissnar jag..



Jag förstår vad du menar när jag läser vidare..eller jag vet ju inte precis vad det är du läst..men bloggare man inte tilltalas av bör man inte läsa..



Du..tilltalar mig..Annebelle hon med det vackraste vita huset hon kan roa mig kolossalt mycket..



Grr o morr på sådana bloggare som vräker ur sig typ vad som helst..

Anna ..tassar in

29 Oct 2009 19:44

Men du..så gullig du är jag smälter och ler..jag älskar den låten..den är din o min nu..kram på dig Anna..massor av kramar..från Anna

Herta

29 Oct 2009 22:12

Ush, ibland när vi har massor om oss och vi lätt tar på oss mer, kanske arbetar lite väl mycket så är det så lätt att vi samtidigt går igång på allt möjligt, missar oss själva och vad vi behöver. Det är inte bra. Jag vet inte om jag gillar ordet energitjuvar som alla pratar om, lite för enkelt kanske. Däremot tror jag att vi måste släppa fram oss själva och tänka på vad vi själva mår bra av, åtminstone när vi är lediga...vad nu det är.

Inte är det enkelt.

Herta

29 Oct 2009 22:13

Ush, ibland när vi har massor om oss och vi lätt tar på oss mer, kanske arbetar lite väl mycket så är det så lätt att vi samtidigt går igång på allt möjligt, missar oss själva och vad vi behöver. Det är inte bra. Jag vet inte om jag gillar ordet energitjuvar som alla pratar om, lite för enkelt kanske. Däremot tror jag att vi måste släppa fram oss själva och tänka på vad vi själva mår bra av, åtminstone när vi är lediga...vad nu det är.

Inte är det enkelt.

britten sa....

31 Oct 2009 10:55

Önskar dig en fin helg...

Jenny

03 Nov 2009 11:32

Det vore förstås intressant att veta vad texterna rörde, men jag förstår samtidigt om du inte vill länka vidare till något som gör en arg.



Hm, lägga energin "rätt", alltid något att sträva efter men inte alltid lätt.

Kommentera

Publiceras ej