Inte vet jag om det är ett ålderstecken men jag, som aldrig tidigare varit intresserad av fåglar, har alltmer fått en fascination för just fåglar. Här där vi bor är det ett eldorado för fågelskådare, massor av sjöfåglar häckar vid Strandstuviken så det blir nog till att införskaffa en kikare och bege sig dit framåt våren. När man är ute och går ser man ofta en havsörn eller två eller någon annan rovfågel.
På själva tomten har det varit glest med fåglar, vi har ju mest Gobi och inte så många träd och större buskar. Men vi har hängt upp lite fågelmat i lönnen som i alla fall mäter flera meter och nu är det faktiskt några fåglar där ibland. Men vi har en sträng koltrasthanne som håller alla konkurrenter kort, så fort en annan koltrast vågar sig fram så jagar han bort den.

DÄR är den! Den svarta pricken ner till höger i fönstret - Gobis egen väktare, vår egen gulligaste koltrast.

Det här är en lite bättre bild. Jag hittade den på nätet.

Det här är en Tornseglare som man kan läsa om i SN i dag. Vikt 40 gram, maxhastighet 110 km/timmen och så sover den när den seglar nedåt efter att ha flugit 1 km rakt upp i luften. Naturen är fylld av under!

3 kommentarer

britten sa....

26 Jan 2010 17:14

mitt intresse för djur och natur ökar med åldern märker jag ....jag kan stanna i stum förvåning över en liten pippi eller en vacker liten dikesblomma...tornseglaren som sover när den seglar..vilket skaparunder!

Anna ..dansar in

26 Jan 2010 18:48

Men så trevligt Bella..mmm jo men jag ser den Koltrasten....just utanför fönstret där..och din fina myrten ser jag med..



Så härligt att du bor mitt i fågellandet..klart du ska ut på span i vår..



Du...här har vi fullt av gäster på vårt fågelbord som är relativt stort...mannen har byggt det :)han var med i ornitologerna här i sin ungdom..så han är som en uppslagsbok..vi har Stenknäck Domherrar..Bergfinkar..och himmel i helgen hade vi en liten skara stjärtmesar..och det ska jag säga dig är sällsynt..allt enligt mannen :)



Herta

27 Jan 2010 21:20

Det där med ålderstecken måste vi tro på sådant. Det kan väl vara en trend eller nåt som kommit över oss, det där med att mata fåglar. Härhemma matar vi fåglar av alla de slag. Vi matar också kaniner eller om det är småharar(!). Mannen var tvungen att slita upp en oöppnad påse morötter när kaninerna satt utanför fönstret( 2 stycken) och skakade. Det kunde vi inte se utan var tvugna att agera skyndsamt. Utanför personalrummet på jobbet har vi 1-2 st koltrastar, stora feta sådana som också är hungriga. Vi matar dem med gammalt bröd. Vi har rensat arbetsfrysen mycket för deras skull av sådant som skulle kastas. Så inte är det ett ålderstecken. Det är en trend. Att äldre människor matar fåglar har väl förresten med tid att göra eller. Små barn gillar att mata änder. De har tid att stanna och se huränderna har det medan vi andra skyndar förbi. Ush vad långt detta blev.

Kommentera

Publiceras ej