I dag var det blåsigt och grått. Men i skogen är det lä och det luktar så gott.
På väg hem kom solen fram, den står redan lågt på eftermiddagen. Solbelysta tallar.
I viken samlas mängder av svanar. Massor av gäss samlar sig och flyger i formationer, man känner nästan vinddraget när de flyger förbi ovanför och vingslagen har ett tungt, vinande ljud.
Tänker på den här...
Gässen flytta
När de gamla såren heta tära,
när din kind är vätt av ensamhetens gråt,
när att leva är att stenar bära
och din sång är sorg som vilsna tranors låt,
gå och drick en fläkt av höstens vindar,
se med mig mot bleka, blåa skyn!
Kom och stå med mig vid hagens grindar,
när de vilda gässen flyga över byn!
(Dan Andersson)

1 kommentarer

Camilla

30 Sep 2010 08:23

Vackra höstbilder hos dig. Dan Andersson är min pappas favorit, jag är lite "uppvuxen" med hans dikter. :)

Det är väldigt vacker höst nu, jag hoppas att löven får sitta ett tag till.

Kommentera

Publiceras ej