tröttnar jag aldrig på. Hon blev bara 40 men hann skriva så många underbara dikter...
image625
Just nu är min favorit den här:

Ingen stund är såsom denna,
kvällens sista, tysta timma.
Inga sorger längre bränna,
inga stämmor mera stimma.

Tag då nu i dina händer
denna dagen som förflutit.
Visst jag vet: i gott du vänder
vad jag hållit eller brutit.

Ont jag tänker, ont jag handlar,
men du läker allt och renar,
Mina dagar du förvandlar
så från grus till ädla stenar.

Du får lyfta, du får bära,
jag kan bara allting lämna.
Tag mig, led mig, var mig nära!
Ske mig vad du sen må ämna!

3 kommentarer

Anonym

29 Aug 2007 21:55

Hon hann skriva en hel del under sin korta livstid. Mest känd är nog "Visst gör det ont...", i alla fall mest känd för mig. :)

Nilla

30 Aug 2007 07:54

Ojj...blev hon bara 40 år.
Hon har skrivit många fina dikter.
Nu ska jag ta vara på dagen :) man behöver allt stanna upp ibland.

Åsa

30 Aug 2007 16:01

Ja.. min son läste en dikt i går från en ung dam som dog..20 år gammal..tror jag.. vad hette hon nu då???
Han läser retorik i skolan..kul!
Vacker dikt och verkligen fint kort..=)/åsa

Kommentera

Publiceras ej