Det blir lite knapphändiga blogginlägg nu. Inga bilder heller. Förklaringen är ju att jag inte har internet! Ingen TV heller. Gissa om det är en omställning för hela familjen!! Vi var helt enkelt lite sena att anmäla flytt och skaffa nya abonnemang men det är rätt skönt utan faktiskt. Får mycket mera gjort.
Nu är arbetsdagen slut, en begravning har jag hunnit med och så en hel del annat. Jag har jobbat som präst i 14 år och för 10 år sedan hade jag inte haft en begravning utan kaftan. Nu blir det lite lättsammare. Istället för svart dräkt i 100% ull och svarta strumpor så blir det vit skjorta och svarta byxor i linne. Det funkar betydligt bättre i 30 graders värme. Men nu ser jag fram emot ett kvällsdopp och sedan betydligt bekvämare klädesel.
En pensionerad kollega har hastigt dött. Han var en av dem som alltid sa ja när man ringde och  sökte vikarie. Han ville jobba, kände ett kall och en glädje i att tjänstgöra och var aktiv in i det sista. Vi har ju ett jobb som vi kan fortsätta med långt efter pensioneringen. Vila i frid, Gustav.

Min favoritkyrka på Gotland. Gothems kyrka.

6 kommentarer

Anna

25 Jul 2008 17:25

Åh...här får man veta lite mer om dig o ditt jobb...fint jobb du har.Inte lätt alltid kan jag tro...många problem med det själsliga finns ju..men med dig som är så pass god så blir säkert livet lättare för många.

Men du...utan dator o Tv då hade mina söner gått sönder... ( o jag med) :D Ja jag väntar så tålmodigt på Sköna hem Drömhem o Residence reportaget.. Kram nu måste jag ta ett dopp igen...

Helena

25 Jul 2008 17:33

Jag var precis på begravning i Östra Vingåkers kyrka. Och jag har inte varit med om en sämre begravning måste jag säga. Han kunde inte ens hennes namn. Utan säger här står vi nu och ska ta farväl av en människa. Jag hoppas att jag slipper det på min begravning. Usch, stackars dig, nu får du höra. Det är som med läkarna som alla pratar sjukdommar med förstår jag. Men jag tycker det är intressant ämne att diskutera och efter att ha läst Gardells bok "Om gud" har jag blivit ännu mer intresserad än innan, Jag som inte ens är konfermerad. Men det var inte i protest utan för att mina bröder dog i en motorcykelolycka precis innan och jag kände då att det finns inget som kan göra något så grymt.

Hoppas du orkar läsa mina ord. Svara gärna om du vill. Ha det gott.

Margaretha

25 Jul 2008 18:25

Jag tycker att det är jättebra att det "lättas upp" lite även på begravningar......Dom går ju att få ljusa och inte så högtravande....Sedan måste ju det vara jätteskönt att slippa stå i yllekläder en sån här varm dag :D

Skönt att vara utan internet kan det oxå vara....testade det för något halvår sedan...

Man upptäcker en massa andra saker som man kan göra på lediga stunder.....

Kram på dig i värmen

Margaretha

Anna

25 Jul 2008 21:37

Nu är jag här igen o läser...jag gör ofta så..för jag tycker om ditt sätt att skriva. Alltid hittar jag något att tänka på...nu tänker jag på Gotland..ja kyrkan där.. m mm Gotland finns i mitt innersta.. i mitt hjärta. Ska ju få gå på Gotland i höst...känner mig lite lyckligare bara jag tänker på det.Tack för det.. :)

Borthy

26 Jul 2008 16:22

Hej!

Jasså, flytten pågår nu. Jag gick förbi mitt gamla hus i natt, tjuvtittade, kändes konstigt.

Har ni flyttat eller är det mitt i? Hur känns nya huset?

Trevligt att du tar bladet från munnen och berättar om ditt jobb. Jag är rädd att skriva för mycket om jag berättar om mitt, är inte mogen att göra det än. Tråkigt att höra att du mist en kollega och vän. Förstod jag det rätt att du hållit hans begravning? Måste vara mycket svårt...

Njut av sommar och kvällsdopp. Kram

britten

26 Jul 2008 16:32

ja just i dag kan jag tänka mig att det var skönt med linnekläder.



Det måste ha varit blandade känslor att begrava en kär och uppskattad kollega.



Just i dag är det 2 år sen min käre far gick bort.

På begravningen sjöng vi hans älsklingssång som du refererade till i förra inlägget Bobergs " O store gud " det vra mäktigt och det är en mäktig sång.



Kram till dig

Kommentera

Publiceras ej