Jag har fortsatt min hemmatillvaro där jag kryssat mellan sängen, TV:n, datorn och favoritfåtöljen. Ena dottern har drabbats av samma baciller och är hemma hon också. Har försökt titta bort från gruskorn och dammöss (obs inte att förväxla med dammråttor) och fokusera på det som är fint. Här är några exempel.

Den här liljans doft kan ingen förkylning i världen dölja.

Jag gillar min keramikpumpa.

Keramikljusstakar från Thord Karlsson i Lye, Gotland. Hans atelje är så fint belägen intill kyrkan och trädgården är en dröm. Keramiken är också finfin. Titta in här
Jag gillar inte mörkret som kommer allt tidigare på eftermiddagarna. Dagarna blir så korta...Men man kan tända ljus. Som tur är. Bo Setterlind har skrivit en underbar dikt på temat.
Tänd ljus.

Låt inte mörkret hindra dig

att söka ljuset.

Och när du funnit det,

låt andra se,

pröva, övertyga sig.

Vill du, att ljus ska leva,

tänd då hos andra

samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus

i rädslans mörker,

tänd rättens ljus

i korruptionens mörker,

tänd Trons ljus

i förnekelsens mörker,

tänd Hoppets ljus

i förtvivlans mörker,

tänd Kärlekens ljus

i dödens mörker.

 

Tänd ljus!

 

~ Bo Setterlind~

Apropå Bo Setterlind och att finna det man söker. I kväll ska jag se Carin 21.30.
Dels gillar jag Carin men sedan handlar det ju också om mitt favvoämne; Gud. Göran Skytte ska visst vara med, han har funnit Gud och känner sig hemma i kyrkan numera. Så ska Nina Lekander vara med också, hon säger att Gud är en snuttefilt. Det är helt fel. Jag har nämligen en snuttefilt och det är inte Gud.

11 kommentarer

llLena

15 Oct 2008 22:17

Men att jag missade det,måste kolla om det går i repris.Jag tycker skytte är bra lika så ingela som jag hade i ett inlägg igår.Ha det gott, kram lena.

Joakim Lloyd Raboff

15 Oct 2008 23:39

Fina bilder – krya på sig!

Anna

16 Oct 2008 15:16

Men hallå...nu är väl jag helt förlorad i keramiken Bella...himmel så galet fint det ÄR...nä...nu får jag väl det i huvudet...varför sska du fresta mig så :)..du...du har väääldigt god smak...och då menar jag vääääldigt god...m mmm jag gillar dig...mer o mer...så är det bara..mer o mer..Carin..oxå...där tycker vi så lika igen..hon är ju bäst hon.Ska nog titta jag med..nu när du tipsat..m mm så blir det...vad härligt att du är lite bättre nu då..krya på dig bli bra nu..ha det ha det önskar Anna

Maria

16 Oct 2008 16:24

Krya på dig !

Jättefina bilder...

C a m i l l a

16 Oct 2008 16:59

Mmm liljor... =) Du är så duktig med att köpa färska blommor, själv har jag snöat in på tulpaner och då de inte finns blir det inga alls... det är ju rätt tråkigt. I morgon ska jag nog köpa hem en fin bukett och fira att katten Saga kommer hem till oss. Då kanske hon får något att knuffa ner från köksbordet också.

Ha det gott!

anneli

16 Oct 2008 17:38

Nämen hej! Vad roligt att du tittade in hos mig! Välkommen, välkommen! Här var det förkylning, lite av rehab här också ser jag. Fina blommor...Hade vinröda i min brudbukett...gillar dom...Kyrkoarbetare låter intressant - vilken yrkesroll? Jag hörde igår, att man funderar på att riva en kyrka nere i Bohuslän...låter hemskt tycker jag...Har bott nära kyrkan i många år som barn och min morfar var kyrkovaktmästare, så jag har en god relation till kyrkan. Intressant ämne Gud tycker jag. Asch att jag missade progammet, jag såg ju att det skulle komma. Jag skulle vilja se lite mer nytänk för kyrkan och dess boning, det kanske finns men jag ser det inte så mycket i min hembygd. Jag förstår ju att det måste vara stora ekonomiska underskott för kyrkorna, men riva...uschiamej..

Minna

16 Oct 2008 18:29

ilka mysiga bilder:D

Inger

16 Oct 2008 18:31

Ja det var vackra blomster och en vacker pumpa..

En underbart fin dikt av

Bo Zetterlind, har inte sett den tidigare...



Ja, nog såg jag programmet, med Carin 21.30, det är ett bra program, brukar inte missa det..Ja, det kom riktigt i luven på varandra,det höll på att bli en riktigt debatt..intressant att höra andra åsikter..KRYA PÅ DIG...

Anna

16 Oct 2008 20:32

Va...nä...programmet var igår..ju..aha..men då finns ju webbTv...ska titta på det nu.. :)

Herta

16 Oct 2008 21:01

Ash, jobbade som sagt lite halvsent igår och 21.30 låg jag nästan i sängen i förvissningen att jag skulle läsa vidare i min bok vilket helt kom av sig då jag slocknade istället. Men det finns repriser på nätet har jag sett. Göran Skytte har varit här i stan men jag missade det.

Bo Setterlind har jag hört flera gånger i verkligeheten. Mamma tyckte om hans dikter så vi lyssnade på honom när tillfälle gavs.

Inger Maryissa

16 Oct 2008 22:07

Jo, dessa liljor har verkligen en stark doft.

Även jag som har dåligt luktsinne känner det.

Och så vackra de är, jag tycker mycket om liljor.

Så fin din keramikpumpa är också och ljusstakarna, det ser så mysigt ut.

En så vacker dikt du har här av Bo Setterlind.

Ha en fin fortsatt kväll och dag imorgon.

Kommentera

Publiceras ej