Det var 1958 beslutet togs att också kvinnor skulle kunna vigas till präster i Svenska kyrkan. Nu firas det med festmässor och utställningar. Själv prästvigdes jag 1994 och samma år beslutade biskoparna att ingen skulle kunna vigas till präst om man inte var beredd att samarbeta med både manliga och kvinnliga präster.
I dag var det en intervju i lokaltidningen angående 50-årsjubileet. De andra kvinnliga prästerna som intervjuades berättade alla att de utsatts för motståndet mot kvinnliga präster. Jag fick också frågan men svarade nekande. Det stod inte med i intervjun som helt fokuserade på kvinnoprästmotståndet.
När jag talar om mitt jobb för människor som själva inte är så aktiva i kyrkan kommer nästan alltid frågan: hur upplever du och hanterar du motståndarna? Jag behöver inte uppleva dem eller hantera dem, inte i vardagen i alla fall. Där jag har jobbat har kvinnor varit lika accepterade som män. Ibland har det varit, och är, t o m en fördel att vara kvinna och präst. Men visst, de könsroller och fördomar och den underordning av kvinnor som finns i övriga samhället finns förstås också i kyrkan. En kvinnlig präst förväntas förmodligen vara med omvårdande och lågmäld än en manlig.
Jag har också alltid känt mig så trygg i min kallelse att det är präst jag är. De som tycker annorlunda just för att jag är kvinna är inget jag bryr mig särskilt om.
Jag har över huvud taget svårt för snacket om kvinnliga präster. Hur då kvinnlig? Kvinna och präst, ok, men kvinnlig präst? Nja. I en tid när vi diskuterar queer och ifrågasätter könsroller låter det otroligt mossigt. Jag är kvinna och präst men därmed behöver jag ju inte vara kvinnligheten själv.
Hur som helst är jag oerhört stolt och glad att tillhöra en av de kyrkor som bejakar kvinnor som präster.

15 kommentarer

Ingrid E

28 Sep 2008 13:23

Motståndet mot kvinnliga präster fick mig att gå ur Svenska Kyrkan så fort som jag kunde. Jag är från Göteborg. Behöver jag säga mer? Som filosofilärare i gymnasiet hade jag den kvinna från Göteborg som var först att bli prästvigd. Siv Bejerfors tror jag var hennes namn. Hon fick inte predika i Göteborg. Anne Strid blev första kvinnliga präst i Göteborg, efter bråk. På 80-talet kände jag en kvinna från Bohuslän som i mogen ålder läste till präst. Hon fick inte bli prästvigd i sitt stift utan fick göra det i Värmland.

Jag tycker bäst om kvinnliga präster eftersom de oftast har förmågan att förmedla värme och lugn.

C a m i l l a

28 Sep 2008 13:42

Jag har aldrig ens förstått att det kan finnas ett motstånd... kanske för som du skriver, 50 år sedan, men inte nu...

Det hag ju ingenting med man eller kvinna att göra vilken präst man väljer, utan med personkemi och att man vill ha någon man känner trygghet och förtroende för.

Tur att tiderna förändras!

Hoppas du får en fin söndag!

Anna

28 Sep 2008 14:03

Åh..jag är oerhört stolt över att ha dig som bloggvän..för du verkar ha en syn på hela konceptet som tilltalar mig... du har koll på läget...du har fattat allt... vilket tyvärr det finns präster som inte har..så är det bara...det finns en präst som för mig är väldigt väldigt bra...kanske har du stött på honom någon gång? Han heter Anders Arin..fast det är väl inte så troligt...men vem vet...

soffie

28 Sep 2008 15:36

oj finns det fortfarande sån syn på kvinnliga präster,men hallå vi lever ju på 2000talet.va härligt det måste kännas att jobba med sin tro..

ha en goo dag

Lindha

28 Sep 2008 16:10

Det var väldigt längesedan jag var in här men det har hänt mycket. Vad fint huset blev!

Angående designen på bloggen så är det inte så svårt att byta den på det sätt som jag gör.

britten

28 Sep 2008 17:37

i den värld som jag kommer ifrån (frikyrkan) så var det ett kall att gå ut och evangelisera...har du känt det så eller är det något som du " bara " velat göra...och jag tror som Anna att du är en jättebra präst...när min svärfar begravdes var det en kvinnlig präst ..faktiskt den första som jag haft att göra med och hon var så underbart bra så jag blir varm när jag tänker på henne....i morgon beger vi oss hem tillstden med stort S men jag ska snart åka upp igen själv för att i lugn oicg ro läsa in en kurs..ha det bäst

britten

28 Sep 2008 17:41

jag är ju uppvuxen i frikyrklig miljö och där var det som man sa ett " kall" att gå ut och bli predikant eller missionär / evangelist...kände du så eller var det " bara " något du verkligen ville,,,när min svärfar begravdes var det en kvinnlig präst och det var första gången jag hade att göra med en kvinnlig präst och hon var så underbart bra så jag blir varm när jag tänker på henne, och jag tror som Anna att du också är en mycket bra präst...I morgon beger vi oss tillbaka ti´ll staden med S men jag åker snart upp igen ensam för att i lugn och ro läsa in en kurs.



Ha det bäst

Margaretha

28 Sep 2008 18:10

Det är tur att kvinnosynen går åt rätt håll...verkligen!!!!

Det där med en "kvinnlig" präst kan ju lika vara en kvinnlig man som är präst...liksom en "manlig" kan vara en manhaftig kvinna...eller hur...hahaha

Tänker i dom banorna ibland när man i mitt jobb talar om manliga tandsköterskor....då ser jag framför mig en grov lite hårig kvinna med stora muskler...hehehe jag e nog lite knäpp ändå ;D

Kram

Margaretha

Hanneles paradis

28 Sep 2008 20:40

Göteborgs första kvinnliga präst döpte alla våra fyra barn (den fjärde hemma, för då var Anne Strid tjänstledig). Jag som hann skilja mej från kyrkan, innan jag fick barn, för jag tyckte bråket i Göteborg var så dumt...

Hanneles paradis

28 Sep 2008 20:41

Göteborgs första kvinnliga präst döpte alla våra fyra barn (den fjärde hemma, för då var Anne Strid tjänstledig). Jag som hann skilja mej från kyrkan, innan jag fick barn, för jag tyckte bråket i Göteborg var så dumt..

Herta

28 Sep 2008 21:10

Kollade lokaltidningen när vi kommit hem. det är klart att de vill fokusera på det som kan vara bekymmer och inte på det som är bra, speciellt om de väljer ideén till artikeln själv.

Kände igen lite Nyköpingspräster i artikeln...i varje fall de första två av dem som nämndes. Har stött på många duktiga kvinnliga präster inom Svenska kyrkan. Var på en viktig konfirmation för ett par år sedan. Samtidigt förättades tonårsdop inför denna för en familjemedlem , på ett sätt som verkligen inponerade på mej. Annars kommer jag också från sammanhang där vi pratar kallelse och där om man är man eller kvinna har mindre betydelse. Trevlig söndagskväll...i morgon är det arbesdag igen.

Harriet

28 Sep 2008 21:22

Om alla präster var om du, skulle inte någon lämna Svenska kyrkan. Sköt om dig, och ha en bra arbetsvecka.

Dubbelörnen

29 Sep 2008 13:28

Så kloka ord fr dig min bloggvän...



Tycker så mycket om dig :)



Varma kramar

Anna

29 Sep 2008 14:31

M mmm jag tycker oxå så mycket om dig...väldigt mycket.. m mmmm så är det..kram kram..

anne

01 Oct 2008 20:44

Hmm.. Du jobbar som präst, intressant. Fastän jag är medelålders (ja, eller yngre medelålders..) har jag aldrig funderat så mycket på detta med kvinnor och män som är präster, vi har haft med båda sorterna att göra. Ingen skillnad.



Visst höjde jag lätt på ögonbrynen när jag träffade den första kvinnliga rabbin, men det var för att jag trodde att judaismen var mer konservativ än så.



Undrar om vi har lördagens tidning kvar...?

Kommentera

Publiceras ej