Kolla in vilken förebild hon är, Madde! Med ciggen i nypan på party häromdagen.

Visst ser det coolt ut?! Not! Inte! Men det finns det de som tycker. Enligt Aftonbladet i dag är Sverige i topp vad gäller kvinnor och rökning. Ingen annanstans röker så många kvinnor som här, i mellanmjölkens upplysta samhälle. Och ingen annanstans är de så unga när de börjar heller.

Själv har jag rökt - och slutat. Att börja var lätt. Det fanns rökruta på skolan, pappa rökte så det var lätt att tjuvröka och vi kände oss bra fräna där vi stoppade röda Princepaketet i jeansjackans bröstficka så att det skulle synas lite lagom. Det var i slutet på 70-talet och visst hörde vi då också att det inte var bra att röka, men VIDDEN av rökningens konsekvenser förstod vi inte då. Man fick röka överallt, varenda fik och restaurang, varje krog och disco.
Medan det var lätt att börja var det svårt att sluta. Det är det svåraste jag har gjort. Nu är det 20 år sedan jag slutade röka. Jag fick nog och bestämde mig när pappa, mångårig storrökare av Minden, bara slutade tvärt. En starkt bidragande orsak var att jag tapetserade om min lägenhet på Svartbäcksgatan och satte upp snygga vita strukturtapeter. Men så började gula fläckar tränga igenom tapeterna...Stora gula fläckar! Det var nikotin, svarade målaren. Det sitter i väggen och tränger igenom tapeterna.
Jag kunde ju ana vad det gjorde med mina lungor. Hur kunde jag sabba mig själv på det här sättet? Jag slutade tvärt och hade svår abstinens i ungefär en vecka. Beteendeförändringen tog längre tid. Lång tid! För bara några år sedan kunde jag komma på mig själv med att sakna något men inte veta vad. Så kom jag på det; en cigarett! Hur som helst har jag inte rökt ett bloss sedan dess. Jag är en lycklig och fri ickerökare och jag gråter inombords när jag ser unga tjejer stå och röka på stan.
Jag har suttit hos en cancersjuk kvinna med amputerat ben i sjukhusets rökrum (!) och planerat hennes för tidiga begravning. Hostan slet hennes kropp och hon grät, ciggen gjorde henne sällskap in i det sista. Fattas bara, den var ju själv orsaken till sjukdomen och den för tidiga, och plågsamma, döden. Många som jag begravt har dött en för tidig död p g a rökning. Inte minst kvinnor.
Bort med Madde och Carrie i Sex and the city och alla andra balla och tjusiga rökare. Visa dem som de ser ut istället, när de börjar bli medelålders eller äldre, visa rökrynkorna, den gråa huden, abstinensen när man tvingas leva några timmar utan cigaretter, visa de gula spröda naglarna, tandlossningen och den dåliga konditionen.
Tala om sjukdomarna som KOL och lungcancer och alla andra cancerformer och hjärt- och kärlskukdomar som är direkt avhängiga rökningen. Tala framförallt om att man faktiskt dör av rökningen och att det inte är en behaglig vilsam död utan en plågsam död som dessutom sker alldeles för tidigt.


14 kommentarer

Bim

10 Feb 2009 20:08



Mycket bra skrivet inlägg!



Jag var storrökare från fjorton års ålder... Rökte ett paket om dagen i över tio år. Slutade när jag blev gravid. Sen dess inte ett bloss! Tjugotvå år sedan nu!



Inget av mina barn röker, och det är jag jätteglad för!

Anna

10 Feb 2009 21:19

Du..det här är ju bara så bra skrivit så jag har läst det två gånger nu..mmm visst var man tuff visst var det spännande..jag hade turen att aldrig fastna i det men provade ju som alla andra..jag har sett på nära håll hur KOL tagit min bästa väns mamma ur livet..det är bland det hemskaste man kan se..det är olidligt..



Mitt hjärta gråter oxå när jag ser unga flickor som röker..tänker men hallå har du inte hajat något..



Mina barn har nu klarat sig igenom tonåren utan att falla för detta..och det är jag så glad för..

Inger

10 Feb 2009 22:57

Ja det är så sorgligt att så många unga börjar att röka och förstöra sig.. Ja, jag var oxå korkad när jag var yngre.. och då rökte man inomhus oxå..

men jag slutade 1977,,,nog var det svårt, man gjorde flera försök genom åren., Man var tvungen att vara tillräckligt motiverad..Ja min mamma fick nog en för tidig död pgr av bl a rökningen...

Det borde var förbjudet....

Ett klokt och bra inlägg...

Ha en fin dag...

Joakim Lloyd Raboff

11 Feb 2009 11:03

Håller med du.



Jag vet iof inte vad som är värst – att Madde inte har vett att förstå vilka signaler hon skickar till unga tjejer som beundrar henne, eller media som bevakar henne i just det ögonblicket bara för att hon är "princessa" och för att skapa rubriker och sälja lösnummer.



Vuxna både kan och måste ta sitt ansvar för sina handlingar. Det hör till spelets regler. Orsak, verkan, handling, konsekvens.



Barn däremot, kan ju inte skydda sig från sånt som de inte förmår analysera, förstå och dra slutsatser av. Det går rätt in i huvudet på dem och lägger sig där som en känsloladdad sanning: "Aha, jag skall också bli så cool som min idol, Princessan Madelaine och röka!". Detta är inget de kanske säger högt, men jag vet att det sublima budskapet (som bilden på Madde representerar) får exakt samma tragiska resultat.



Det värsta jag vet i det här sammanhanget? Det är när jag ser barnvagnsmorsor med en cigg i handen. Elle har en skolkamrat vars föräldrar är storrökare och det stackars barnet luktar rök varje gång hon kommer till skolan. Snacka om att leva med fina förebilder! Vilket leder mig till slutet av denna extremt långa kommentaren (solly!).



Barns mest naturliga förebilder är deras föräldrar. Genom att visa dem en sund väg i början av livet, kommer de själva att förstå att även en prinsessa kan vara ganska korkad!

Ingrid E

11 Feb 2009 12:08

Tack för ett mycket bra inlägg. Så viktigt! Otroligt att folk röker idag när de är så upplysta om farligheterna. Dessutom ska varje förälder känna till att rökande ungdomar har större risk för att också bli knarkande ungdomar, först med en loint o sedan med tyngre grejor.

Inom sjukvården får jag se alla med KOL. En fruktansvärd sjukdom.

Disneyfilmer visar inte längre rökare. Tänk om fler filmer o TVprogram ville följa efter!

Ulla

11 Feb 2009 20:50

Jag feströkte som ung, men nu på äldre dagar så ser jag ingen anledning till att röka.

Fröken Fleggman

12 Feb 2009 08:08

Rökning är ju så ofräscht också, förutom alla hälsorisker. DET om nåt borde väl avskräcka alla unga tjejer som annars är så måna om att vara just fräscha.

britten

12 Feb 2009 23:10

Ja många kommentarer här har sagt det så bra och jag säger det gärna igen...BRA ! bra skrivet och helt rätt...jaghar på nära håll flera gånger sett hur rökningen faktiskt dödar...och bort detta att glamorisera rökningen ---- så kloka sanna ord...

Anonym

13 Feb 2009 22:53

För några år sedan var min (nu ska jag krångla) pappas frus bästa kompis med i tv för att visa hur illa det faktiskt kan gå när man rökt så pass mycket som hon hade gjort. Hon satt i rullstol, hade syrgas och hade blöja för att rökningen hade skadat hennes kropp så illa. Hon hade KOL, och hon finns inte längre med oss.

Ja, visst är det tragiskt att film kan försköna och göra rökning till något posivit. Jag tycker att rökning borde narkotikaklassas och förbjudas helt och hållet. Jag tycker det är illa att filmer och kändisar får rökning att verka glamoröst när det verkligen inte finns något med det som är det minsta glamoröst och häftigt. Dessutom luktar rökare så fruktansvärt illa och förpestar dessutom luften för mig.

britten

14 Feb 2009 18:02

dristar mig till att smyga mig in här med en hjärtekram på kvällskvisten

Anna

14 Feb 2009 18:46

Hallå Bella..här är jag..undrar lite var du är..saknar dig..kanske jobbar du..kanske har du viktigare saker för dig..men ändå..jag saknar dig..Anna

Herta

14 Feb 2009 22:17

Hej hej!

Junitjej [Vinn ett tandsmycke!]

15 Feb 2009 07:42

Bra skrivet!! Hoppas många får sig en tankeställare. SJälv har jag aldrig rökt. Det är jag glad för.

Mimmi

15 Feb 2009 10:48



Hoppas man också börjar ta upp smygreklam för cigaretter....klädmärkena

Marlboro och Camel de har snygga kläder men jag skulle aldrig för livet köpa dessa plagg!



Blend kanske inte finns kvar som cigarett märke men visst finns det andra varor med det namnet!!



Själv har jag inga bekanta eller barnen heller som röker så det finns inte i min sinnesvärld längre.



Har själv rökt men blev aldrig beroende....tyvärr är det så att jag fortfarande kan tycka att lite cigarettrök kan lukta gott!!



Mne vid jobbet ser jag de som jobbar på skönhetssalongen bredvid står och röker med handskar!!



Kommentera

Publiceras ej