Jag blev så för-ad i dag när jag läste Jonna Simas blogg på DN. Hennes nyårsönskan är inte fred på jorden, lika lön för lika arbete eller att de systematiska våldtäkterna mot Kongos kvinnor ska uppöra. Nej, det är att media ska bojkotta den hemska, överkonsumerande Blondinbella. Av kommentarerna att döma håller folk med. Detta hat mot en i mitt tycke harmlös 18-åring är för mig fullständigt obegripligt. Och ofta är det kvinnor som uttrycker sitt hat och förakt på ett grovt och fullständigt respektlöst sätt. Alla har vi väl läst journalister skriva hur Blondinbella är: 1. Dum. 2. Ytlig. 3. En produkt. 4. Blond. 5. Moderat. 6. Konsumtionsgalen. 7. Ung. 8. Tjej. Av detta följer, enligt samma mediedrev, att hon borde bojkottas och om inte det går så borde hon  förstå att hon är en dum liten blond tjej som ska hålla käften och veta sin plats. 
På  sånt här hat och förakt reagerar jag tvärtom. You go, Blondinbella, jag tror inte att du är dum. Tvärtom, faktiskt. Jag tror att du är ganska smart.
Jag skrev en liten sur kommentar på Jonnas blogg:

"Vilket fullständigt meningslöst inlägg! Följ din egen uppmaning då, till att börja med. Men egentligen har du rätt, visst är det obehagligt att vi lever i ett fritt samhälle där dumma tjejer med blont hår får berätta hur de shoppar och äter, nej, fram för smarta godkända journalister istället. Som skriver FINA bloggar om VIKTIGA saker. Varför detta hat mot en 18-åring, tycker jag du ska fråga dig, Jonna, lite självanalys skulle inte skada. Gott nytt år!"
Här är en till blondin som många trott varit dum.

12 kommentarer

britten

01 Jan 2009 12:36

Ja det har du verkligen så rätt i såååå. Man kan verkligen förundras över sån dumhet...

C a m i l l a

01 Jan 2009 12:53

Kloka ord! Bra att du gjorde ett inlägg till författarinnan också. Inte bara ni Bellor som behöver hålla ihop, även vi blondiner... ;)

Anna

01 Jan 2009 13:41

Mmmm Bella så rätt så...du är så härlig som uppmärksammar sådant.. Dolly är en av mina favoriter..jag lyssnar ofta på henne..på min Spotify...du Bella..jag skulle vilja ge dig en andel i Spotify..det är en webbsida där du kan lyssna på en väldigt massa bra musik gratis..lyssna när du bloggar och surfar..

Du vet det är som en guldgruva..man söker en artist...vem och vad helst man vill..

det går inte att ladda hem musiken utan det är för att lyssna.



Det kräver kanske att man har lite kvalité på datorns högtalare om man vill ha bra ljud.



Allt du behöver göra är att få en länk av mig...registera dig och logga in..



Sedan kan du njuta..gratis..



Om du känner att du skulle vilja ha det så ger jag med glädje bort en andel till just dig.



Kramilikram från Anna



Bim

01 Jan 2009 14:29



Mycket, mycket, mycket bra skrivet!!! Måste genast länka till ditt inlägg! :-)

CeciliaLinnéa

01 Jan 2009 16:51

Bra inlägg, ska länka till dig! :)

Inger

01 Jan 2009 17:50

Ja jag tycker tjejen är smart..även om jag inte gå in på hennes blogg så har man ju hört en del..Men jag tror de som skriver illa om henne de är bara avis, det är vad jag tror...En stjärna för Bella som törs och vågar sticka ut..."smart drag"



God fortsättning på det nya året till dig....

Anna

01 Jan 2009 19:04

Linjen Bella den hotta är full av musik...så härligt va..:D

Junitjej

01 Jan 2009 19:49

Jag förstår inte allt hat mot Blondinbella! Är det avundsjuka månne?

Joakim Lloyd Raboff

01 Jan 2009 20:43

Jag har alltid tyckt att vi har den mediabevakning vi förtjänar. Människor som får oproportionellt mycket mediauppmärksamhet är det gott om i dessa dagar.



Tänk på t ex Anna Bok och Carola – två i mitt tycke ganska stora mediafenomen som får betydligt mer uppmärksamhet än de förtjänar.



Människor som syns så mycket i media, blir mer eller mindre frivilligt "spokespeople" och i viss mån förebilder för unga människor. Där har ju journalistkåren ett stort ansvar att skingra PR-röken och sålla bland vettiga nyheter och redaktionell reklam. Samtidigt är mediavärlden inne i en intressant utveckling där helt nya kanaler och källor skapas.



Det ställer i sin tur högre krav på hur människor förmår att filtrera allt och alla som pockar på uppmärksamhet. Hotet är väl att vi blir så översållade att vi stänger av och anstränger oss mindre och mindre och ifrågasätter inte sanningshalten eller seriösiteten i det vi läser, hör eller ser. I think.

Joakim Lloyd Raboff

01 Jan 2009 20:49

Förresten...Dolly Parton-videon är underbar. Är dock lite kluven till hennes uttalande om plastikkirurgi och förhållandet till män. Jag har lite svårt när kändisar och artister får uttrymme att uttrycka sig om annat än det som de blivit kända för...

Nilla

01 Jan 2009 20:54

Kikar in och önskar dig en god fortsättning.

Hoppas att du fick ett gott slut, och att det nya året kommer med många glada händelser.

Lindha

01 Jan 2009 21:10

Gott Nytt år önskar jag dig och din familj. Hoppas 2009 blir ett fantastiskt år för er. Ha en bra dag!

Kommentera

Publiceras ej