Denna otroliga I-phone gör mig bara ännu mer imponerad och FAST. Jag tar knappt ett steg längre utan den, inte bara för att ringa (jodå) eller svara (JODÅ) men för allt annat fantastiskt man kan ha den till. Av Anja Persson på TV fick jag tipset att spela Angry Birds. Hon gör det när hon väntar på nästa åk, jag gör det när jag hm, typ har kommit hem i bilen efter att ha pratat på vägen hem. Bara EN omgång...
Trodde någon på det? Har man en gång börjat GÅR det inte att bara spela EN omgång.
Varför det är så förstår jag bättre nu när jag läst den här nya boken som är både upplysande, upplyftande och underhållande:
Hjärnforskaren Martin Ingvar och medicinjournalisten Gunilla Eldh förklarar varför vi vill ha mer och mer när vi äter socker. Det har med hjärnan belöningssystem att göra och en del människor har ett känsligare sådant än andra. De skriver utan att underskatta läsaren (tack!) och hänvisar till vetenskapliga rapporter.
Lågkolhydratätande förespråkas - om än inte i extrem form där man ersätter kolhydrater med massor av fett.
Riktigt så här ser inte mina sömnkurvor ut, men det är klart spännande att se hur sömnen förändras under natten. Tipset från den här applikationen till I-phone fick jag förresten när jag tittade på en intervju med ovan nämnda Martin Ingvar. Jag ser precis vilken tid det var som Jackson väckte mig av sitt högljudda snarkande (visst är hundar ena riktiga älsklingar!) och det stämmer!
Till app'en hör också en suverän väckarklocka som känner av när man sover som lättast och man vaknar alltså inte ur sin djupaste sömn -helt utslagen utan känner sig mer utsövd. Miraklers mirakel - det fungerar!
Man kommer att tänka på den här gamla låten:
I-Phone är en makalös manick!!

9 kommentarer

Herta

26 Feb 2010 14:22

Hahaha dessa aparater som kan roa oss när vi minst tror att vi skall fastna i det. Fast detär väl tur att de finns?



Ang sorg och saknad varierar den sig har jag upptäckt...i sammanhang när man minst anar det så går det bara inte hur mycket man än biter ihop ...för mej vid veckans kaffe med alla möjliga tillbehör idag där alla vet men ingen säger nåt. Tur att sittningen var kort och mötet skulle börja. Sen kan man fixa andra sammanhang hur bra som hellst. Man vet aldrig när saknad och tanke eller vad det nu är slår till.

.

Ps. Ni hittar nog cyklarna idag

Herta

26 Feb 2010 15:02

Tror man vill vara kvar i den plats där den man saknar har funnits på något sätt. Pga snöoväder, ohälsa mm dröjde det ett tag innan vi kom till lgh. Jättejobbigt fast det bara är materiella saker. Kan ha ett behov av att uppsöka platser där vi har gemensamma minnen.Tänka på vad vi gjorde där och hur det var.

Och försäljaren var jätttrevlig. Men varför ringer de alltid under tider då man vanligtvis alltid är hemma. Tänkte denna person---läser Ica-kuriren...jobbar deltid, hemma dagtid, inget att göra, jag ringe

Camilla

26 Feb 2010 16:42

Tack för påminnelsen! Jag hörde hur Anja pratade om det spelet. Måste testa jag också och kommer säkert att bli fast...

Jag är helt beroende av min mobil efter en vecka, men jag surfar ju mycket, mycket mer än jag pratar I

i den, som nu t ex. Kommentaren här är via iPhone. :)

britten sa....

26 Feb 2010 21:07

ja iphone är väl bra til det mesta men min man köpte just en HTC androgyn telefon..och en sån vill jag också ha....

annebelle

26 Feb 2010 23:45

Britten: Blir kul att höra vad ni gillar HTC androiden, den är spännande, helt klart. Lycka till med flytten och sov gott på Söder!

Mia

27 Feb 2010 07:10

Jag har börjat fundera på inköp av en Iphone, men som sagt endast på tankestadiet än. Låter kul att du är så nöjd med din...

Eva

27 Feb 2010 07:11

Menar du att tekniken utlöser belöningssystemet i hjärnan precis som socker? Hm - vilken överlevnadsfunktion kan det vara? Att lagra energi förstår jag ju med sockret eftersom vi i alla tider haft problem med det men vad är det i tekniken?

annebelle

27 Feb 2010 12:49

Eva: Kicken att klara en omgång i Angry Birds eller utsikten att vinna på ett lopp på travet gör nog det, ja. Så förstår jag det. Mitt beroende av Angry birds är dock inte särskilt allvarligt, men det finns ju spelberoende och att det har med belöningssystemet i hjärnan att göra verkar ganska klart. enligt Ingvar har vi inte haft socker på det sätt vi har i dag i alla tider, utan är ett ganska nytt läge. Boken är klart läsvärd om man är intresserad!

Eva

28 Feb 2010 10:01

Ja, jag förstår hur du menar men spelberoende.. Narkotika, alkohol, tobak mm är ju ämnen som alla utlöser belöningssystemet i hjärnan men de åker ju in i kroppen. Aktiviteter utanför kroppen som inte påverkar kemiskt på något sätt tycker jag verkar underligt att de utlöser beroende på samma sätt. Jag får nog läsa boken!

Kommentera

Publiceras ej